TÁMOP 3.1.4.C-14-2015-0212

„Innovatív oktatás a Kozmutza Flóra Iskolában”

 

-          Vízhez szoktatás, úszás alapjai

„A program célja: siker és örömélmény biztosítása, vízhez szoktatás, az úszás alapjainak elsajátítása.

Az úszásoktatás során olyan képességek és készségek fejlesztése történt, amely az értelmileg akadályozott gyermekek mindennapi életében ismeretlen. A test izmainak egyszerre és alapos megdolgoztatása, testtartásjavítás, kóros izomtónus csökkentése.

Nagyon fontos élettani hatás a keringési rendszer, tüdő, szív, teljesítőképességének javulása.

Fejlesztette a gondolkodási képességet, figyelmi koncentrációt, oldotta a stresszt és a feszültséget.

A vízben sok érdekes eszközzel segítette a víz megszerettetést, félelemérzet leküzdését.(úszódeszkák, nudlik, kukacok, polifom szivacsok, labdák, karikák)

Az órák befejező része minden alkalommal játék, játékos gyakorlatok, melyek nagymértékben hozzájárultak az eredményes tanuláshoz.

A gyerekek sokat fejlődtek önmagukhoz képest ez alatt az idő alatt.”

 

 

-          Dohányzás megelőzése, alkohol és kábítószer függőség megelőzése, leszokását segítő program

Ellátogattunk a Veszprémi Drogambulanciára 2015.szeptember 29-én.

 


 

-          Családi életre való nevelés

„Összességében úgy gondoljuk, hogy az október közepéig tartó foglalkozás sorozat több területen is lehetőséget nyújtott arra, hogy a beszélgetések kezdeményezésével formáljuk a résztvevő fiatalok gondolkodást és attitűdjét, valamint fejlesszük véleménynyilvánítási módjukat ,- kreativitásukat, és mindeközben közösséget építsünk. Miközben új ismeretekkel gazdagodtunk, hatni tudtunk egymásra és jobban megismertük egymást! A tanulók pozitív visszajelzései, lelkesedésük és együttműködésük alapján úgy ítéljük meg, hogy egy jól sikerült programot zártunk le.”

 

 

-          Közösségi rendezvények :

Az őszi szőlő szüret befejezésének örömére, hagyomány őrzés képen felvonulást, majd az követően bált tartottunk a diákoknak és szüleiknek. Korhű ruhákat öltöttek és magyar népdalokat énekeltek a hangulat megteremtéséhez, mellyel fokozták a vigadalom hangulatát a szervezők.

Intézményünk tanulói sajátos nevelési igényű- középsúlyos értelmileg akadályozott, súlyosan és halmozottan sérült, illetve autista gyermekek. A közösségi rendezvényekkel, programokkal tanulóinknak gazdag élményanyagot biztosítunk az ismeretszerzéshez, a képesség-fejlesztéshez, a tartós emlékezet kialakításához. Ezzel személyiségüknek értelmi, érzelmi oldalát erősítjük.

Fontosnak tartjuk a hagyományok ápolását, megismertetését diákjainkkal, így ez is pedagógiai programunk egyik fontos eleme. A közös élmények átélésével a közösséghez tartozás tudata is erősödik. A különböző évszakok népszokásait főként dramatikus játékokban ismerhetik meg tanulóink. Ezek a jeles napokhoz fűződő színjáték szerű népszokások, sokrétű, komplex nevelési lehetőséget nyújtanak.

Időpont Esemény Felelős/ök, résztvevők
  gyülekező  
  indulás, szakiskolai osztályok levonulása az emeletről  
  zenés, játékos kivonulás az udvarra, majd bevonulás az aulába  
  köszöntés, a műsorszámok közötti konferálás műsorvezető kollega
  szüreti műsor
  1. diákok-tanárok-nevelők szüreti dalokkal, rövid jelenettel előadott műsora
  2. népi táncok előadása

műsorban szereplő diákok, felnőttek az iskola tánccsoportja

  szüreti bál- zenés mulatság diákok, szülők, iskolai dolgozók, vendégek

Könyvtár látogatás: Veszprémi Eötvös Károly Megyei könyvtárba

 „A könyvtári órák tematikáját a hagyományokhoz és ünnepkörökhöz kapcsolódóan állítjuk össze egyeztetve a pedagógusokkal, szaktanárokkal.

A könyvtárhasználat oktatásának fel kell készítenie a tanulókat az információszerzés

kibővülő lehetőségeinek felhasználására, az információk elérésére, kritikus szelekciójára,feldolgozására és a folyamata értékelésére.

Az értelmileg akadályozott gyermek és a könyv kapcsolata sajátosan alakul.

A szókincs szegényesebb, az értő olvasás kialakulása lassú, nehezített folyamat. A megyei könyvtárba való ellátogatás célja volt, hogy ne csak az iskolai könyvtár lehetőségeit ismerjék meg a tanulóink, hanem egy nagyobb komplexebb könyvtár által nyújtott sokrétű foglalkozásokkal és körülményekkel is megismerkedjenek.”

Színház látogatás busszal:

2015.október 1. Budapest Erkel Színház West Side Story előadás 25 fő
2015.október 6. Budapest Erkel Színház West Side Story előadás 20 fő

 

 

-          2015 szeptember 30. Egészségnap I.

A nyolc alapelv:

  1. Táplálékod legyen gyógyítód! - ezt tanította Hippokratész is. A helyes táplálkozás az egészség egyik alappillére. Nem csoda, hiszen amit elfogyasztunk, abból épül a testünk.
  2. A mozgás létünk fontos alapeleme. Lehetőleg mindennap legalább 30 percet mozogjunk.
  3. Víz nélkül nincs élet. Csökkenti a szívbetegség kockázatát, mérsékli a kimerültséget, eltávolítja a salakanyagokat a szervezetből, fokozza a szellemi frissességet.
  4. A jó dolgok mértékkel történő használata és a rossz dolgok elkerülése magától értetődő, mégis sokszor nehéz megvalósítani.
  5. A friss, tiszta levegő nélkülözhetetlen. A mély légzés is legyen testmozgásunk része, mert megnyugtatja a testet, oxigént biztosít az agynak a tiszta gondolkodáshoz, segít a légúti fertőzések megelőzésében, elősegíti a mély alvást.
  6. A feltöltődéshez pihenés kell, alvás közben tudja a test megújítani saját magát. Napközben rövid szünetek növelik a teljesítőképességet és a biztonságérzetet.
  7. A testi és lelki egészség elválaszthatatlan. A bizalom belső békéhez és stabilitáshoz vezet, erőt ad a megbocsátáshoz, szeretetet hoz, segít választ találni a megoldatlan problémákra.

A délutáni programon a tisztálkodás fontosságáról hallgathattak meg egy előadást az iskola tanulói, majd uzsonna után játékos vetélkedőn vehettek részt.

FELADAT/ÁLLOMÁS

IDŐ

TEVÉKENYSÉG

FELELŐS/LEVEZETŐ

HELYSZÍN

1.Tájékoztatás az iskolarádióban 800 Részletes tájékoztatás a programokról és helyszínekről

Sándorné Matykó Krisztina

Rédliné Szeles Hajnalka

Stúdió

2.Ráhangolódás

  Vendégfogadás

810- 845

 

 

9.00-9.30

Ráhangolódás a nap programjaira

Vendégek fogadása, állomásra kísérése

Osztályfőnökök

Csízi Tamásné

Tantermek

Tanári

3.Bemelegítés

900-930

Frissítő mozgás

Börczi Istvánnal

Nagy Helén Aula, jó idő esetén az iskola udvara
4.Tízórai 930-955

Tízórai elfogyasztása

Osztályfőnökök Tantermek

5. EGÉSZSÉG EXPO

 

 

 

  1. Táplálkozás

 

  1. Pihenés

 

  1. Levegő

 

  1. Napfény

 

  1. Mozgás

 

  1. Víz

 

  1. Mértékletesség

 

  1. Bizalom

 

1000 -1200

15’

15’

15’

15’

15’

15’

15’

15’

Forgószínpad

szerűen haladnak az

osztályok.

Minden állomáson

játékosan,

interaktívan

ismerkedhetnek meg

a gyerekek egy-egy

alapelvvel.

Arnold Judit

Állomásvezetők:

F. Egyed Gabriella

dietetikus

Arnold Zoltán

mentős szakápoló

Dr. Nagy Sándor Péter

háziorvos

Csabai Edit

védőnő

Mayor Nóra

gyógytornász

Ömböli Krisztián

egészségnevelő

Gazdag Ernő

egészségnevelő

Kalocsay Tamás

lelkész

klubszoba 2.

lányzsibongó

számt.terem

aula

tornaterem

gyógyt. szob

klubszoba 1.

zeneterem

Eredményhirdetés 1200-1210 Gyümölcssaláta kiosztása Egészség Team Aula
6. Ebéd/csoport szinten 1210-1400

Ebéd elfogyasztása/

pihenés

Osztályfőnökök, nevelőtanárok, gyermekfelügyelők Ebédlő/ osztályterem

7. Előadás

1400-1430

Előadás a tisztálkodással kapcsolatban

Bereczky Gyuláné

ÁNTSZ munkatársa

Magyar Laura

Aula

8. Őszi uzsonna

1430-1500 Egészséges uzsonna elfogyasztása Nevelőtanárok Osztályterem

9. Játékos foglalkozás

1500-1600

Játékos feladatok

ÁNTSZ munkatársa

Magyar Laura

Aula

 

Az egészségnapról készült videókat az alábbi linkeken tekinthetik meg:

https://veol.hu/veszprem/jatekos-vetelkedot-rendeztek-1729682

http://www.veszpremtv.hu/hir/kukkanto_cimu_gyermekmusor_2015_oktober_26_i_adasa-n6899.html



2015 október 20. Egészségnap II.

FELADAT/ÁLLOMÁS

IDŐ

TEVÉKENYSÉG

FELELŐS/LEVEZETŐ

HELYSZÍN

1.Tájékoztatás az iskolarádióban 800

Részletes tájékoztatás a programokról és helyszínekről

Csízi Tamásné Stúdió

2.Ráhangolódás

810- 815

Ráhangolódás a nap programjaira

Osztályfőnökök Tantermek
3. Bábszínház 815-845

Bábelőadás megtekintése

Kabóca Bábszínház Aula
3.Napindító – „Felpörgető” 900-920

Frissítő mozgás

Sándorné Matykó Krisztina

Gotthart Ádám

Aula, jó idő esetén az iskola udvara
4.Tízórai 920-940

Tízórai elfogyasztása

Osztályfőnökök Tantermek
5.I. állomás – „Egészséges, mint a makk”

945

15’

Egészséggel kapcsolatos találós kérdésekhez képek válogatása/ gyümölcsös képek színezése

Csízi Tamásné

Tóth Csaba

Zene terem

 

5.II. állomás – „Fűben-fában orvosság”

15’ Ismerkedés gyógynövényekkel, teakóstolás

Rédliné Szeles Hajnalka

Sándorné Matykó Krisztina

Tankonyha
5.III. állomás – „Tisztaság fél egészség” 15’ Tisztálkodáshoz szükséges eszközök válogatása/színezés

Arnold-Kéri Judit

Nagy Helén

„A” oldali klub szoba

5.I

IV. állomás – „Almakirály”

15’ Alma király készítése

Bereczky Gyuláné

Lányoldali zsibongó
6. Ebéd/csoport szinten zöldség-, gyümölcsszobor elkészítése 1200-1400 Ebéd elfogyasztása/ kreatív, közös alkotó munka a tanulókkal Osztályfőnökök, nevelőtanárok, gyermekfelügyelők Ebédlő/ osztályterem

7. Kiállítás/díjazás

1400-1430 Szobrok kiállítása, megtekintése, díjak kiosztása Arnold Judit, Sándorné Matykó Krisztina Aula

8. Őszi uzsonna

1430-1500 Gyümölcs elfogyasztása Nevelőtanárok Osztálytermek
9. Népi táncház – „Almavásár” 1500-1600 Mozgásos népi játékok az ősz jegyében

Csízi Tamásné

Tóth László

Aula

 

 

Eszköz beszerzés a projekt jóvoltából:

-          kutyaterápiás eszközök

-          lovasterápiás eszközök

-          úszás oktatáshoz eszközök

-          futball oktatáshoz eszközök

-          egyéb

Pedagógus továbbképzések voltak szeptember, október hónapban, 4 témában, összesen 47 fő részvételével:

Egészségnevelés a közoktatási intézményekben

 

 

Konfliktuskezelés tréning

 

Lelki egészség fejlődését szolgáló, személyközpontú pedagógiai módszert, ill. a ped. műhelymunkát segítő továbbképzés

 

Audio Vizuális Stimuláció

 

 

A pályázatról további információ érhető el az alábbi weboldalon: http://palyazat.gov.hu/